مجله دلتا

علت نفخ شكم قبل از پريود و راه‌هاي درمان آن

نفخ شكم قبل از پريود بسيار آزاردهنده است و گاهي موجب كاهش اعتمادبه‌نفس فرد مي‌شود. با نفخ شكم، فرد احساس مي‌كند دچار افزايش وزن شده يا شكمش متورم شده است.
نفخ شكم قبل از پريود

نفخ شكم قبل از پريود

در نفخ شكم قبل از پريود فرد درست قبل از پريود و در ابتداي آن حس مي‌كند شكمش سنگين و متورم شده است. گاهي نفخ پريود با درد شكم و كمردرد همراه مي‌شود. نفخ شكم يكي از نشانه‌هاي سندرم پيش از قاعدگي (PMS) است كه مي‌تواند ۱ تا ۲ هفته پيش از دوران قاعدگي رخ دهد. در ادامه همراه مجله دلتا باشيد.

نفخ شكم

چه عواملي موجب نفخ شكم قبل از پريود مي‌شود؟

نفخ شكم قبل و در طول پريود مي‌تواند با تغيير در سطح هورمون‌هاي جنسيِ پروژسترون و استروژن ايجاد شود. حدود ۱ هفته پيش از شروع دوران قاعدگي، سطح هورمون پروژسترون افت مي‌كند. كاهش سطح هورمون پروژسترون موجب ريزش پوشش داخلي رحم و درنتيجه خون‌ريزي قاعدگي مي‌شود.

يك پژوهش نشان مي‌دهد كه تغيير در سطح پروژسترون و استروژن علاوه‌بر خون‌ريزي قاعدگي موجب مي‌شود كه بدن آب و نمك بيشتري را در خود نگه دارد. سلول‌هاي بدن با آب متورم مي‌شوند و درنتيجه احساس نفخ ايجاد مي‌شود. در مطالعه‌اي در سال ۲۰۱۱، زنان در نخستين روز دوران قاعدگي بيشترين ميزان آب را در بدن خود حفظ كردند و شديدترين نفخ را احساس كردند.

علت نفخ شكم

درمان نفخ شكم قبل از پريود

تغييرات فراواني در سبك زندگي وجود دارد كه با ايجاد آن‌ها مي‌توانيم احتباس آب در بدن را كاهش دهيم. ايجاد اين تغييرات مي‌تواند در برطرف‌شدن علائم نفخ پريود مؤثر باشد.

پرهيز از مصرف غذاهاي شور

براي جلوگيري از نفخ شكم  از خوردن غذاهاي شور پرهيز كنيد

سديم موجود در نمك موجب افزايش ميزان آبي مي‌شود كه در بدن فرد حفظ مي‌شود. پرهيز از مصرف غذاهاي شور در كاهش احتباس آب در بدن و بهبود نفخ شكم قبل از عادت ماهيانه مفيد است.

سندروم پيش از قاعدگي

مصرف غذاهاي سرشار از پتاسيم

مصرف غذاهاي سرشار از پتاسيم موجب كاهش نفخ شكم قبل از عادت ماهيانه مي‌شود. يك پژوهش نشان داده است كه پتاسيم سطح سديم را كاهش و توليد ادرار را افزايش مي‌دهد؛ بنابراين پتاسيم مي‌تواند در كاهش احتباس آب در بدن و بهبود نفخ شكم مؤثر باشد. مصرف موادغذايي سرشار از پتاسيم زير براي كاهش نفخ پريود مفيد است:

  • سبزيجات برگ‌دار سبز تيره مانند اسفناج ؛
  • سيب‌زميني شيرين؛
  • موز؛
  • آووكادو ؛
  • گوجه‌فرنگي.

مصرف خوراكي‌هاي ادرارآور

مارچوبه از مواد غذايي مدر و ادرار آور است كه مصرف آن موجب جلوگيري از نفخ شكم قبل از عادت ماهيانه مي‌شود.

وقتي مي‌گوييم چيزي ادرارآور است يعني موجب افزايش توليد ادرار مي‌شود. توليد ادرارِ بيشتر به بدن كمك مي‌كند كه از آب اضافي خود خلاص شود؛ بنابراين خوراكي‌هاي ادرارآور براي كاهش احتباس آب در بدن مفيد هستند. از‌آنجاكه احتباس آب در بدن موجب نفخ پريود مي‌شود، مُدِرها مي‌توانند در بهبود نفخ پريود مؤثر باشند.

نوشيدن مقدار زيادي آب

بسياري بر اين عقيده‌اند كه نوشيدن آبِ بيشتر موجب بهبود عملكرد كليه‌ها و كاهش احتباس آب در بدن مي‌شود. اگر چنين باشد، نوشيدن آب مي‌تواند در بهبود نفخ پريود نيز مؤثر باشد؛ البته بايد خاطرنشان كنيم كه در حال‌ حاضر هيچ شواهد علمي براي اين ادعا وجود ندارد. ولي به‌هرحال نوشيدن آب موجب بهبود هيدراتاسيون مي‌شود كه به‌طوركلي احساس و حال كلي فرد را بهتر مي‌كند. بنابراين نوشيدن آب بيشتر هميشه ارزش امتحان‌كردن را دارد.

نوشيدن آب

پرهيز از مصرف كربوهيدرات‌هاي تصفيه‌شده

براي جلوگيري از نفخ شكم به جاي كربوهيدرات هاي تصفيه شده از غلات كامل و سبوس دار استفاده كنيد

ورزش منظم

مطالعه‌اي در سال ۲۰۱۳ نشان داد كه ورزش منظم در بهبود علائم سندرم پيش از قاعدگي مؤثر است. ازآنجاكه نفخ پريود نيز يكي از علائم سندرم پيش از قاعدگي است، ورزش منظم در كاهش نفخ پريود نيز مؤثر است. براي حفظ سلامتي بايد ۲٫۵ ساعت در هفته ورزش معتدل و ملايم انجام دهيد.

ورزش

 

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد


برچسب: مجله دلتا مجله سلامتي پريود دل درد،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۰۲:۵۳ توسط:مجله دلتا موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :