مجله دلتا

مضرات نوشيدن آب يخ

نوشيدن آب يخ نه تنها مفيد نيست، بلكه براي سلامتي مضر است.

مضرات نوشيدن آب يخ

نوشيدن حداقل هشت ليوان آب در روز توصيه شده است. اما براي بهره‌مندي از فوايد نوشيدن آب، مصرف آن در دماي اتاق و پرهيز از مصرف آب يخ يا به اصلاح «تگري» توصيه شده است. در اين مطلب از مجله دلتا به مضرات نوشيدن آب يخ مي‌پردازيم.

برخي افراد بر اين باورند كه نوشيدن آب سرد عادتي بد است كه در بلندمدت مي‌تواند تأثير منفي بر سلامت انسان داشته باشد. اين باور بيشتر بر اساس آموزه‌هاي پزشكي سنتي هندي شكل گرفته است.

 آب يخ

بر اساس پزشكي سنتي هندي، آب يخ مي‌تواند موجب يك بي‌تعادلي در بدن شده و روند گوارش را كُند و مختل كند. اين در شرايطي است كه نوشيدن آب فراوان با دماي مناسب مي‌تواند به دفع سموم از بدن، تقويت گوارش و پيشگيري از يبوست كمك كند.

آب يخ و حتي نوشيدني‌هاي سرد ديگر مي‌توانند موجب منقبض شدن رگ‌هاي خوني شوند و بر همين اساس، اثري منفي بر گوارش داشته باشند. همچنين، نوشيدن آب يخ مي‌تواند فرايند طبيعي جذب مواد مغذي از غذاي مصرفي طي گوارش را مختل كند.

به واسطه نوشيدن آب يخ، تمركز بدن از گوارش بر تنظيم دماي بدن معطوف مي‌شود كه مي‌تواند حتي موجب از دست رفتن آب و احساس تشنگي شود.

يكي ديگر از مضرات نوشيدن آب يخ، افزايش  گلودرد و گرفتگي بيني است.

نوشيدن آب

برخي مطالعات نشان داده‌اند كه آب يخ ممكن است در كاهش ضربان قلب، نقش داشته باشد. نوشيدن آب يخ مي‌تواند عصب واگ را تحريك كند. اين عصب بخش مهمي از سيستم عصبي خودمختار بدن است و مي‌تواند واسطه كاهش ضربان قلب باشد.

بهتر است از مصرف آب يخ پس از انجام تمرينات ورزشي پرهيز كنيد. زماني كه ورزش مي‌كنيد، بدن گرماي زيادي توليد مي‌كند و نوشيدن آب يخ بلافاصله پس از تمرينات ورزشي، به واسطه عدم تطابق دما‌ها مي‌تواند اثر منفي بر دستگاه گوارش داشته باشد.

نوشيدن آب يخ پتانسيل ابتلاء به يبوست را افزايش مي‌دهد.

پيشگيري از يبوست

نوشيدن آب يخ مي‌تواند به جاي تسريع روند آب‌رساني مجدد بدن، آن را كند سازد.

در شرايطي كه نوشيدن آب يخ ممكن است در كوتاه‎مدت احساس بهتري در شما ايجاد كند، اما در بلندمدت موجب افت سطوح انرژي بدن مي‌شود.

اگر به ميگرن يا يك عفونت سينوسي جدي مبتلا هستيد، بايد از مصرف منظم آب يخ پرهيز كنيد. نوشيدن آب يخ موجب انسداد مسير‌هاي هوايي و بيني مي‌شود كه به طور خودكار محركي براي ميگرن است.

دفع سموم بدن

نوشيدن آب يخ پس از يك وعده غذايي مي‌تواند موجب سخت شدن چربي‌هاي غذا‌هاي مصرفي شما شود و شرايط بدن براي شكستن چربي‌هاي ناخواسته را دشوار كند. بر همين اساس، خطر افزايش وزن بيشتر مي‌شود.


برچسب: مجله دلتا مجله سلامتي يخ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۶:۴۶ توسط:مجله دلتا موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :