مجله دلتا

روش هاي افزايش تمركز و كنترل ذهن

چگونه تمركز كنيم؟ راهكار هاي افزايش تمركز و كنترل ذهن چيست؟ با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد.
افزايش-تمركز-و-كنترل-ذهن

قدرت ذهن خود را دست كم نگيريد! خسته، گيج و حواس پرت هستيد؟ در محل كار و دانشگاه تمركز كافي نداريد؟ روش هاي افزايش تمركز و كنترل ذهن را مي‌شناسيد؟ چگونه مي‌توانيد حافظه خود را تقويت كنيد؟ با اين ورزش هاي ذهني و روش هاي ساده خانگي؛ با مجله دلتا همراه باشيد.

افزايش تمركز

راهكار هاي افزايش تمركز و كنترل ذهن 

چگونه مي‌توانيم تمركز خود را افزايش دهيم؟ روش هاي تقويت حافظه و كنترل ذهن بسيار ساده‌اي وجود دارند كه ما از آنها به عنوان ورزش و تمرين هاي خانگي ياد مي‌كنيم با انجام دادن آنها مي‌توانيد به ضعف حافظه و حتي بيش فعالي و عدم تمركز خود غلبه كنيد. با صفحه سلامتي ما همچنان همراه باشيد.

تمرين تمركز ذهن ( راه هاي افزايش تمركز ) 

چگونه تمركز كنيم؟ جواب اين سؤال بسيار ساده است؛ تنها كاري كه شما بايد انجام دهيد اين است كه حواس پنجگانه خود را به كار بنديد البته با كمك اين روش هاي ساده:

  • تقويت حافظه و كنترل ذهن با موسيقي

گوش كردن به موسيقي ملايم باعث سلامت مغز و افزايش تمركز ذهن مي‌شود، تقويت حس شنيداري با گوش دادن به يك ملودي كلاسيك مي‌تواند حافظه و مغز را تقويت كند؛ درواقع موسيقي محرك سلول هاي مغز است و قدرت شنوايي را بالا مي‌برد.

كنترل ذهن

  • تمرين انجام كار با دست مخالف ( ورزش ذهن )

شايد شما هم اين مسئله را شنيده باشيد كه چپ دست ها از ذهن خلاق تري برخوردار هستند البته اين تمرين براي تقويت هر دو نيمكره مغز طراحي شده است؛ براي يك بار هم كه شده تمرين تمركز ذهن را خلاف هميشه انجام دهيد؛ مثلا اگر راست دست هستيد، سعي كنيد با دست چپ بنويسيد يا اين كار را در امور ساده تر مثل مسواك زدن، صحبت كردن با تلفن يا حتي قاشق دست گرفتن انجام دهيد.

به خاطر داشته باشيد كه اگر مغز شما چيز هاي جديدي را تجربه و حس فيزيكي (بينايي، شنوايي، بويايي و لامسه) را با حس عاطفي تركيب كند، سالم و قوي تر باقي خواهد ماند.

  • تمرين افزايش تمركز ذهن با حس بويايي

براي انجام اين ورزش ذهني فقط كافي است كه در يك فضاي كاملا آرام روي صندلي در حالي كه چشمان شما بسته است، بنشينيد و از يك نفر از دوستان‌تان بخواهيد كه ميوه يا نوشيدني هاي معطر مختلف را دست شما بدهد، آنها را بو كنيد، لمس كنيد؛ بوي قهوه، بوي نعناع و هزاران ماده پر خاصيت ديگر. اين تمرين به شما كمك مي‌كند تا مسير هاي عصبي مغز فعال شوند و گيرنده هاي بيني با مركز احساسي مغز ارتباط بهتري برقرار كنند.

قدرت ذهن

  • با صداي بلند كتاب بخوانيد ( تمرين قدرت ذهن )

وقتي با صداي بلند كتاب مي‌خوانيد يا به كتاب‌ خواندن ديگران گوش مي‌دهيد، نسبت به زماني كه در سكوت و بدون صدا مطالعه مي‌كنيد، از مدار هاي مغزي متفاوتي استفاده خواهيد كرد. اين حالت باعث تقويت حس شنوايي شما خواهد شد.

اگر كتاب به زبان ديگري باشد، ضمير ناخودآگاه و ذهن شما كنكاش بيشتري خواهد كرد، حتما شما هم اين نكته ساده را شنيده‌ايد كه ياد گرفتن يك زبان ديگر مي‌تواند به عنوان يك ورزش ذهني به تقويت حافظه بسيار كمك كند.

  • مديتيشن ؛ ورزش تمركز ذهن

مديتيشن و يوگا بهترين ورزش ذهن و مغز است؛ روي صندلي به گونه‌اي بنشينيد كه سرتان اندكي بالا و چانه رو به جلو باشد. آرام باشيد و از نظر ذهني به هيچ چيز فكر نكنيد، براي چند دقيقه به انگشت دست خود خيره شويد، بعد از مدتي، انگشت دست خود را عوض كنيد و دوباره به آن خيره شويد؛ اين كار تمركز ذهن شما را افزايش مي‌دهد. در حين مديتيشن با چشمان باز يا بسته مي‌توانيد يك موسيقي ملايم گوش كنيد.

همين تمرين را مي‌توانيد در حالت دراز كشيده انجام دهيد تا عضلات بدن شما در حالت ريلكس قرار بگيرند و ضربان قلب شما آرام تر شود. تمرين مديتيشن مي‌تواند با صداي موسيقي، آب يا صداي پرندگان و … همراه باشد؛ در اين حالت تنها كاري كه شما بايد انجام دهيد، گوش كردن و تمركز روي اين صدا هاي مختلف است.

كدام يك از ورزش هاي تمركز ذهن را بيشتر دوست داريد؟ اگر شما هم جزء آن دسته از افرادي هستيد كه مدام حواس‌تان پرت مي‌شود، بهتر است با يك مديتيشن ساده و روزانه شروع كنيد.


برچسب: تغذيه , سلامتي ,درمان , مجله دلتا،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۰۹:۴۱ توسط:مجله دلتا موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :