مجله دلتا

13خوراكي جايگزين شير در تأمين كلسيم

به جاي شير چه بخوريم؟ اگر مي‌خواهيد استخوان‌هاي سالمي داشته باشيد اين خوراكي‌هاي كلسيم‌دار را در سبد غذايي خود قرار دهيد.
خوراكي-جايگزين-شير

اگر به خوردن شير حساسيت داريد، اين خوراكي‌هاي كلسيم‌دار را جايگزين كنيد.

به گزارش مجله دلتا، لاكتوز موجود در مواد لبني براي برخي افراد مضر است؛ بنابراين اين اشخاص مي‌توانند خوراكي‌هاي جايگزين شير را در سبد غذايي خودشان امتحان كنند. درواقع كلسيم در تغذيه افراد و رشد استخوان‌ها نقش مهمي دارد، اگر بدن ما به كمبود كلسيم دچار شود، بيماري‌هاي زيادي در كمين ما هستند.

شير و كلسيم

علت كاهش كلسيم در بدن

كمبود كلسيم به دلايل مختلفي در بدن اتفاق مي‌افتد از جمله اين دلايل:

  • كمبود مصرف كلسيم در يك دوره زماني طولاني، به ويژه در دوران كودكي
  • داروهايي كه ممكن است جذب كلسيم را كاهش دهند.
  • عدم مصرف غذاهايي كه غني از كلسيم هستند؛ مثل لبنيات
  • تغييرات هورموني، به خصوص در زنان
  • عوامل ژنتيكي خاص
  • كاهش غلظت آلبومين در سرم خون
  • برخي از انواع سرطان خون يا مشكلات خوني
  • نارسايي كليه
  • داروهاي شيمي‌درماني خاص
  • مصرف الكل
  • مصرف كافئين و ليموناد زياد

خوراكي هاي كلسيم دار

خوراكي‌هاي كلسيم‌دار

هميشه مصرف شير و لبنيات كارساز نيست؛ گاهي اوقات، مخصوصا در رژيم غذايي كودكان يا سالمندان كه معده حساس‌تري دارند، مي‌توانيم از مواد غذايي ديگري به عنوان مكمل و جايگزين شير استفاده كنيم كه كلسيم بدن ما را تأمين مي‌كنند.

دانه‌هاي آفتابگردان

استفاده از دانه‌هاي آفتابگردان به عنوان ميان‌وعده علاوه بر اينكه كلسيم بالايي دارند، منبع مهمي از آنتي‌اكسيدان، ويتامين E و مس هستند كه در سلامت گلبول‌هاي سفيد خون نقش اساسي دارند.

صدف دريايي

افرادي كه نسبت به لاكتوز موجود در محصولات لبني حساسيت دارند، مي‌توانند از صدف دريايي كه كلسيم زيادي دارد، استفاده كنند.

لوبيا سبز

مصرف لوبيا سبز به همراه روغن زيتون و پودر سير باعث بالا بردن حس چشايي مي‌شود، اين نوع ماده غذايي سرشار از كلسيم، ويتامين C و فيبر است كه براي سلامت بدن لازم و ضروري است.

هويج

اين خوراكي خوشمزه نارنجي‌رنگ نه تنها باعث كاهش وزن و لاغري در افراد مي‌شود بلكه كلسيم موجود در آن به استخوان‌سازي كمك مي‌كند و مانع ايجاد تومور‌هاي سرطاني در بدن مي‌شود.

انجير

استفاده از انجير به صورت تازه يا خشك‌شده در انواع سالاد‌هاي غذايي مي‌تواند كلسيم مورد نياز بدن شما را تأمين كند.

كلم بروكلي

اين سبزي سرعت پيشرفت بيماري در بدن را كاهش مي‌دهد و به عنوان “خاموش‌كننده ژن سرطان” در بدن به كار برده مي‌شود. همچنين به عنوان منبع بزرگي از كلسيم شناخته شده است.

پرتقال

اين ميوه از خانواده مركبات است و به دليل مقادير بالايي از ويتامين C و كلسيم براي سلامتي بدن توصيه مي‌شود.

بادام

تحقيقات نشان داده است كه مصرف بادام قبل از ورزش كردن باعث سوزاندن چربي‌هاي اضافي بدن مي‌شود، بادام به دليل آنكه منبع غني از فيبر و كلسيم است، مي‌تواند كلسترول خون را به حد تعادل برساند و در رشد استخوان‌ها هم كمك كند.

كنجد

يك قاشق غذاخوري كنجد مي‌تواند به اندازه يك ليوان شير كلسيم به بدن برساند؛ به همين خاطر افرادي كه نسبت به مصرف شير حساسيت دارند، بهتر است از اين دانه‌هاي مغذي استفاده كنند.

 لوبيا چشم‌بلبلي

مصرف اين نوع لوبيا به دليل آنكه سرشار از كلسيم و پتاسيم است، خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، مغزي و پوكي استخوان را كاهش مي‌دهد.

آب ماست

آب ماست مقادير كمي پروتئين دارد و بدن مي‌تواند به راحتي از اين مقدار پروتئين به طور مطلوب استفاده كند؛ بنابراين براي افرادي كه به دليل داشتن پروتئين بالا، از خوردن شير منع شده‌اند، آب ماست به عنوان يك جايگزين مناسب توصيه مي‌شود.

ماهي-و-كلسيم

تغذيه غني از كلسيم براي كودكان

رشد استخوان‌هاي كودكان هميشه يك موضوع مهم در ميان والدين بوده است؛ البته بسياري از آنها به دليل بد غذايي از خوردن لبنيات و به خصوص شير خودداري مي‌كنند؛ در اين مواقع از چه منابع غذايي كلسيم‌دار و  جايگزين مي‌توان استفاده كرد؟

ماهي منبع مهم كلسيم براي كودكان

بيشتر ماهيان كنسرو‌شده مانند؛ ماهي آزاد، ساردين و ماهي تن منابع خوبي از كلسيم براي كودكان هستند؛ پس به عنوان يك مادر، كودكان خود را از دريافت يك وعده از اين غذاهاي خوشمزه و پرخاصيت محروم نكنيد.

همچنين، مي‌توانيد ماهي مورد استفاده در وعده‌هاي غذايي كودكان خود را با مقداري پنير طعم‌دار كنيد. البته قبل از مصرف ماهي‌هاي كنسرو‌شده آنها را حتما در آب بجوشانيد.

گوشت گاو منبع غني كلسيم 

گوشت گاو يكي ديگر از منابع غني از كلسيم براي كودكان است؛ با اين حال، ممكن است در مورد مصرف اين گوشت و باكتري‌هايش دچار نگراني شويد؛ البته جاي نگراني نيست؛ اگر گوشت گاو به خوبي پخته شود، خطر ابتلا به عفونت سالمونلا به طور كامل از بين خواهد رفت و شما مي‌توانيد يك وعده غذايي سالم و سرشار از كلسيم براي كودكان خود تهيه كنيد.

پس اگر شما هم به هر دليلي از مصرف شير يا لبنيات منع شده‌ايد، مي‌توانيد از اين خوراكي‌ها در رژيم غذايي خودتان استفاده كنيد؛ البته بهتر است براي داشتن تغذيه سالم‌تر با يك متخصص تغذيه مشورت كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۵۲:۱۱ توسط:مجله دلتا موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :