مجله دلتا

رژيم غذايي مناسب كارمند ها

آيا مي‎دانستيد كه شغل شما با تغذيه ‎تان در ارتباط است؟ اصلا كارمند‎ها بايد چه غذاهايي بخورند؟ با دلتا همراه باشيد.
رژيم غذايي كارمندي

امروزه، نقش تغذيه و جايگاه اساسي آن در تمامي گروه‎هاي سني و نيز ارتباط آن با شغل كاركنان، مديران و كارمندان و وضعيت سلامت جسمي آنان كاملا آشكار شده است. در بين گروه‎هاي شغلي امروزي، كارمندان گروه بسيار بزرگي از اين افراد را تشكيل مي‎دهند.

به گزارش مجله پيام دلتا، كارمندان هميشه از كمبود وقت مي‎نالند و به همين دليل ممكن است از تغذيه مناسب غافل شوند اما واقعا اين يك سوال اساسي است كه آنها بايد چه چيزهايي بخورند؟ يا اينكه چه نوع رژيم غذايي براي آنها مفيد است.

تغذيه-كارمند-ها

چرا تغذيه كارمندها اهميت دارد؟

قطعا محيط كار كارمند‎ها در سلامتي آن‎ها و در نتيجه راندمان كار آنان اثر مستقيمي دارد. ضمن اينكه تغذيه مناسب نيز مي‎تواند در فكر و جسم كارمندان تاثير مستقيمي بگذارد.

متاسفانه در سال‎هاي اخير، به دليل عدم آشنايي كارمندان با علم تغذيه و نبود برنامه غذايي علمي براي اين گروه از اجتماع و لزوم توجه به ورزش‎هاي مناسب براي آنان و عدم تحرك كافي، آن‏ها را با مشكل اضافه‎وزن و چاقي مواجه كرده است كه نمونه كوچكي از اين مطلب مراجعه فراوان كارمندان به مراكز تغذيه و رژيم درماني است.

تغيير در سبك زندگي كارمند‎ها

از آسيب‎هاي احتمالي براي كارمندان كه رابطه مستقيم بين تغذيه نامناسب و شغل آن‎ها وجود دارد، مي‎توان به چاقي، اختلالات استخواني، انواع آرتروزها، انواع اختلالات عصبي، روحي – رواني و حتي چاقي‎هاي موضعي در افراد مستعد اشاره كرد.

در رابطه با جلوگيري از اين آسيب‎ها و نيز كمك به افراد درگير عوارض تغذيه نامناسب نكات زير بسيار حياتي است:

ورزش كردن

 يكي از مهم‎ترين راه‎هاي پيشگيري مشكلات جسمي و روحي كارمندان با توجه به اينكه پيشگيري هميشه راه‎حل مناسب‎تري براي افراد است، ورزش كردن است.

 مسئولان اداره‎ها مي‎توانند از مدرسان ورزش‎هاي عمومي كمك گرفته و با راه‎اندازي آموزش‎هاي عمومي و نيز كلاس‎هاي ورزشي مخصوص خانم‎ها و آقايان به از بين بردن اين معضل كمك كنند.

مصرف زياد مايعات

با وجود سوء‎تغذيه و كمبود فراوان مواد غذايي اصلي، شيوع چاقي مخصوصا در كارمندان كه تحرك كمتري دارند، هشدار‎دهنده است و در راس بيماري‎هاي متابوليك امروزي، چاقي و فشارخون بالا، كمترين عوارض كم‎تحركي است.

كارمندان عزيز بايد سعي كنند از مصرف آب و مايعات و چاي كمرنگ غافل نشوند. نوشيدن ۶ تا ۸ ليوان آب در روز مفيد است. به خصوص خانم‎ها سعي كنند بلافاصله بعد از مصرف غذا از نوشيدن چاي خودداري كنند و ۴۵ د قيقه بعد از غذا چاي را بنوشند. اين عمل باعث جلوگيري از كم‎خوني و فقر آهن خواهد شد.

سيگار كشيدن ممنوع

سعي كنيد سيگار را از برنامه زندگي‎تان حذف كنيد. در صورت بروز مشكلاتي كه با تغذيه ارتباط دارد، از مشاوران تغذيه مجرب كمك بگيريد تا زندگي سالمي داشته باشيد.

بيماري‎هايي كه كارمندان را تهديد مي‎كند

از جمله بيماري‎هايي كه كارمندان را تهديد مي‎كند، مي‎توان به انواع بيماري‎هاي ناشي از بي‎تحركي مانند بالا رفتن فشار خون، چربي خون، بيماري‎هاي قلبي – عروقي، انواع آرتروزهاي مختلف، انحناي ستون فقرات، چاقي‎هاي عمومي و موضعي اشاره كرد.

البته در كنار تمام اين موارد استرس‎هاي شغلي چيز ديگري است! اگر شما حسابدار هستيد يا مهندس كامپيوتر كه از مغز يا چشم خودتان زياد استفاده مي‎كنيد، بايد حتما تغذيه مناسبي براي رژيم غذايي و سبك زندگي خودتان انتخاب كنيد.

همه اينها در حالي است كه بسياري از كارمندها بدون صبحانه خانه را ترك مي‎كنند يا حتي وقت ناهار خوردن هم ندارند! اما همه‎ي اينها به چه قيمتي؟

تغذيه-مناسب-كارمند-ها

رژيم غذايي مناسب براي كارمند‎ها

تمام اينها بستگي به شغل شما دارد! پس اگر كارمند هستيد و دنبال يك رژيم غذايي مناسب مي‎گرديد و شغل‎تان بر سلامت روح و جسم شما تاثير مستقيمي گذاشته است، اين موارد را حتما در نظر داشته باشيد:

غذاهاي مفيد براي چشم

غذاهاي حاوي آمينو اسيدهاي امگا 3، لوتئين، روي و ويتامين A، C و E مي‎توانند به حفظ سلامت چشم شما كمك كنند . براي به دست آوردن اين چنين مواد غذايي مورد نياز بدن، مي‎توانيد از سبزيجات تازه استفاده كنيد .

شما مي‎توانيد از مواد غذايي مانند تخم‎مرغ، ميوه‎ها، انواع توت‎ها، آجيل، دانه‎هاي مغذي و ماهي‎هايي مانند ماهي قزل‎آلا و خاويار استفاده كنيد . همچنين غلات و ميگو براي چشم بسيار مناسب و مطلوب هستند؛ زيرا ويتامين B موجود در آنها مي‎تواند كمبود قوه‌ي بينايي را بهبود بخشد .

از اين ميان، مصرف مركبات براي افزايش بينايي يك مورد مناسب است؛ زيرا  غني از ويتامين C هستند كه مي‎توانند در عضلات اطراف چشم كلاژن توليد كنند.

غذاهاي تقويت‎كننده مغز

مغز در بدن يك ابزار اصلي است كه در رأس بدن قرار دارد. با برگزيدن يك رژيم غذايي سالم شما تنها به يك عضو بدن كمك نمي‎كنيد بلكه به تمام عضوهاي بدن كمك كرده‎ايد.

خوردن ماهي‎هايي مانند قزل‎آلا ، ماهي آزاد و آجيل‎ها مي‎توانند در تقويت ماده خاكستري بدن كمك نمايند. همچنين مطمئن شويد كه مواد غذايي حاوي فيبر بالا مانند بلغور، جو دوسر، برنج قهوه‎اي، آب انار و شكلات تلخ در رژيم غذايي شما وجود دارد.

رژيم-غذايي-كارمند-ها

نكات كليدي در تغذيه كارمند‎ها

همان‎گونه كه تاكيد شد، توجه به سلامت جسمي كارمندان مي‎تواند سلامت فكري آن‎ها را ايجاد و راندمان كار بالاتري را حاصل كند؛ بنابراين يك برنامه غذايي مناسب جهت استفاده كارمندان به شرح زير خواهد بود :

  • از گوشت قرمز كم‎چرب در هفته حد اكثر ۲ تا ۳ بار استفاده كنند .
  • شير و ماست به خصوص در غذاي خانم‎ها جمعا بين ۲ تا ۳ ليوان در روز مصرف شود.
  • ميوه‌ها حدود دو تا چهار بار در روز مصرف شود.
  • سالاد و سبزيجات زياد ميل كنيد.
  • سعي كنيد روزانه ۶ الي ۸ عدد خرما ميل كنيد.
  • سيب درختي حداقل يك عدد در روز بسيار مفيد است.
  • سوياي بو‎داده يا برشته‎شده را حداقل حدود ۲۰ عدد در روز ميل كنيد؛ چون براي حافظه بسيار مفيد است.
  • پرتقال، موز، هويج خام، سبزيجات رنگي به خصوص كلم، گل كلم و كلم بروكلي را زياد ميل كنيد.
  • خانم‎ها سعي كنند كه هفته‎اي ۲ عدد قرص آهن در وسط غذا ميل كنند و اگر دچار كم‎خوني‎اند، مصرف روزي يك عدد قرص آهن توصيه مي‎شود. بهتر است در اين زمينه از متخصصان تغذيه بهره بگيريد.
  • خانم‎ها هفته‎اي يك بار جگر و اسفناج را همراه ويتامين C ميل كنند. ويتامين C به راحتي با مصرف ليمو‎ترش و آب پرتقال طبيعي يا آب گوجه‎فرنگي تامين مي‎شود.
  •  اگر يك كارمند پشت‎ميز‎‎نشين هستيد و چاقي موضعي داريد، پياده‎روي روزانه حداقل نيم ساعت شما را در مقابل بسياري از بيماري‎ها مصون نگه مي‎دارد و در تناسب‎اندام شما بسيار موثر است.

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۳۲:۲۲ توسط:مجله دلتا موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :