مجله دلتا

ورزش مغز ؛ چگونه باهوش شويم؟

آيا مي‎دانستيد كه سبك زندگي و تغذيه شما با حافظه‎تان ارتباط مستقيمي دارد؟ اصلا تا به حال با مغزتان ورزش كرده‎ايد؟ با دلتا همراه باشيد.
تقويت حافظه

تمرينات ساده‎اي براي مغز شما وجود دارد كه قدرت و سرعت هوش و حافظه‎تان را بهبود مي‎بخشد. شما مي‎توانيد براي تقويت توان مغز خود آنها را به كار ببنديد تا حافظه بهتري داشته باشيد و همه چيز را به خوبي به ياد آوريد.

به گزارش مجله پيام دلتا، متاسفانه با افزايش سن، قدرت مغز ما كاهش مي‎يابد. اگر شما به طور معمول بسياري از چيزها را فراموش مي‎كنيد، اين مسئله مي‎تواند نگران‎كننده باشد اما شما مي‎توانيد به رفع اين حالت و تقويت حافظه خودتان كمك كنيد.

تقويت حافظه

چگونه يك مغز قدرتمند داشته باشيم؟

كارشناسان بيشتر توصيه مي‎كنند، تمرين‎هاي مغزي و راهكارهايي كه براي تقويت عملكرد حافظه‎تان مي‎خواهيد انجام دهيد، بهتر است شامل فعاليت‎هايي در دنياي واقعي باشند. در ادامه به برخي از اين فعاليت‎ها براي تقويت حافظه اشاره مي‎كنيم:

از مسير جديد به خانه برويد

اين تمرين با اينكه بسيار ساده به نظر مي‎رسد اما در تقويت حافظه و مغز شما  بسيار تاثيرگذار است. شما مجبور هستيد براي يافتن مسير خود، حواس‎تان را بهتر درگير كنيد كه باعث مي‎شود مغزتان بيشتر كار كند؛ زيرا مغز شما مسير هميشگي را بلد است و نسبت به آن بي‎اعتنا و شرطي عمل مي‎كند.

با صداي بلند تكرار كنيد

براي به خاطر سپردن هر چيزي كه مي‎خوانيد بهتر است آن را با صداي بلند تكرار كنيد؛ به عنوان مثال با صداي بلند نام كسي كه به تازگي ملاقات كرده‎ايد را تكرار كنيد تا نام او در ذهن‎تان باقي بماند.

گوش دادن همزمان با خواندن

گوش دادن به صدا از چيزي كه در حال خواندن يا تماشاي آن هستيم مي‎تواند حواس بيشتري را درگير كرده و عملكرد مغز را تقويت نمايد.

جدول حل كنيد

جدول كلمات متقاطع و ديگر بازي‎هاي مربوط به واژه‎ها كه شما در آنها مجبور به تنظيم حروف هستيد، مي‎توانند به خوبي مغز شما را تحريك كنند و حافظه را بهبود بخشند.

تقويت حافظه

شطرنج بازي كنيد

بازي‎هاي فكري مختلفي هستند كه مي‎‏توانند عملكرد مغز را بهبود بخشند. بازي‎هاي استراتژيكي مانند شطرنج و چكرز مثال بسيار خوبي در اين مورد هستند. بازي‎هاي ديگري همچون سودوكو هم مي‎تواند تمرين خوبي براي مغز و حافظه شما باشند.

نواختن يك ساز را ياد بگيريد

شروع به آموختن يك ساز كنيد. مطالعات نشان مي‎دهند كه يادگيري چيزي جديد و پيچيده در طول مدت زمان طولاني مي‎تواند براي داشتن يك ذهن سالم مفيد باشد.

يك زبان خارجي ياد بگيريد

ثبت‎نام در يك دوره زبان خارجي را در يك آموزشگاه محلي يا حتي به صورت آموزش آنلاين شروع كنيد. اين كار كمك مي‎كند كه مغز شما سرحال و جوان بماند و حافظه شما تقويت شود.

غذاهاي جديد طبخ كنيد

به كلاس‎هاي آشپزي برويد و طبخ غذاهايي جديد را ياد بگيريد. پخت و پز باعث تحريك بخش‎هاي مختلف مغز و حواس مختلف همچون بويايي، بينايي و چشايي مي‎شود.

غذا را با چاپستيك بخوريد

چاپستيك (چوب‎هاي غذاخوري)  مغز شما را وادار به توجه و تمركز مي‎كند، به خصوص اگر هرگز از آنها استفاده نكرده‎ايد.

ورزش مغز

 محاسبات رياضي انجام دهيد

هميشه خود را به استفاده از يك قلم و كاغذ و ماشين‎حساب عادت ندهيد و براي كشف محاسبات رياضي چندان عجله نكنيد. سعي كنيد يك سري محاسبات را در ذهن خود انجام دهيد.

مديتيشن كنيد

تمرين دادن ذهن و مغز براي رسيدن به آرامش هميشه هم آسان نيست اما مي‎توانيد اين كار را از طريق مديتيشن انجام دهيد. برخي از مزاياي استفاده از مديتيشن عبارت است از: كاهش استرس، توانايي يادگيري بيشتر، تمركز و توجه بيشتر، تقويت حافظه و خلق و خو و همچنين معكوس كردن آتروفي مغزي.

شماره تلفن‎ها را حفظ كنيد

با به خاطر سپردن نام افراد و شماره تلفن آنها ارتباط بين سلول‎هاي مغزي خود را تقويت مي‎كنيد كه مي‎تواند براي مغز و حافظه شما تفاوت بزرگي ايجاد كند. براي حفظ كردن يك شماره ده رقمي مي‎توانيد آن رقم را به بخش‎هاي كوچك‎تر تقسيم كنيد تا حفظ كردن‎شان راحت‎تر شود.

به اندازه كافي بخوابيد

چشمان شما هر شب بايد با اندازه كافي بسته باشند. مغز انسان نياز به شش تا هشت ساعت استراحت يا حداقل دو دوره خواب عميق دارد تا تغييرات شيميايي لازم براي ادغام مهارت‎ها و اطلاعات جديد در حافظه بلند‎مدت را داشته باشد.

به ياد داشته باشيد كه مغز شما به طرق مختلفي رشد مي‎كند. با ورزش‎هاي مغزي مي‎توانيد قدرت حافظه و مغز خود را به چالش بكشيد و آن را سالم نگه داريد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۰۷:۱۱ توسط:مجله دلتا موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :